ZARZĄDZENIE NR 43/2007
ZARZĄDZENIE NR 43/2007
WÓJTA GMINY RZEWNIE
z dnia 21 listopada 2007 r.
w sprawie organizacyjnego przygotowania działań zarządzania kryzysowego oraz zasad planowania i wdrażania Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego.
Na podstawie art. 12 ust.2, pkt 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 588 z późn.zm. ) oraz art.5 ust.1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. Nr 89, poz. 590 ) zarządzam , co następuje:
§ 1.
Ustalam przedsięwzięcia niezbędne do organizacyjnego przygotowania działań zarządzania kryzysowego oraz zasad planowania i wdrażania Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej „Planem Zarządzania Kryzysowego” w celu zapewnienia właściwej koordynacji międzygminnej, współpracy z powiatem i szczeblem wojewódzkim w przypadku reagowania gminy na zdarzenia kryzysowe .
§ 2.
Przez użyte w zarządzeniu określenia rozumie się:
1) stany nadzwyczajne – stany określone w Konstytucji RP i właściwych ustawach
szczegółowych;
2) zdarzenia kryzysowe – sytuację będącą następstwem zdarzenia rodzącego zagrożenie ,
na tyle istotne dla bezpieczeństwa ludzi, mienia i środowiska, że może ono prowadzić
do zerwania więzów społecznych przy równoczesnym poważnym ograniczeniu
funkcjonowania organów administracji publicznej;
3) reagowanie kryzysowe – koordynację działań organów władzy administracji ogólnej
w sytuacji powstawania zagrożenia prowadzącego bezpośrednio do kryzysu oraz w czasie jego trwania zmierzająca do minimalizacji strat materialnych i ludzkich oraz przywracania porządku publicznego;
4) zarządzenie kryzysowe – działania analityczne, planistyczne i realizacyjne (wdrożeniowe) planów i programów , mających na celu przywrócenie stanu istniejącego przed wystąpieniem zagrożenia;
5) organizatora działań reagowania kryzysowego – kierownika jednostki organizacyjnej odpowiedzialnego za reagowanie w przypadku wystąpienia konkretnego zagrożenia;
6) instytucja wiodąca – organizatora działań zarządzania kryzysowego;
7) instytucje pomocnicze – współuczestników działań reagowania kryzysowego odpowiedzialnych za wsparcie w działaniach instytucji wiodących;
8) plan operacyjny – podstawowy dokument organizatora działań ratowniczych (zarządzania kryzysowego) określający jego obowiązki, organizację działań, zasoby sił i środków oraz zasady podległości, współdziałania i koordynacji wykonywanych zadań w warunkach kryzysu;
9) plan działania – podstawowy dokument instytucji pomocniczej określający strukturę organizacyjną, procedury działania ,zadania wykonywane zgodnie z potrzebami instytucji wiodącej oraz zadania dla personelu na wypadek sytuacji kryzysowej;
10) Zespół Zarządzania Kryzysowego – ciało doradcze powoływane w sytuacjach nadzwyczajnych , pracujące przy organie administracji odpowiadającym za utrzymanie bezpieczeństwa ,pełniącego funkcję koordynatora działań zarządzania kryzysowego;
11) siatka bezpieczeństwa – tabelę kompetencyjną ustalającą zakres współdziałania gminnych organów administracji zespolonej i niezespolonej, instytucji, służb i innych jednostek organizacyjnych (pozarządowych) w zależności od zagrożenia zgodnie z załącznikiem do zarządzenia.
§ 3.
1. Reagowanie gminy na zdarzenia , o których mowa w § 1 wykonywane będzie przy udziale:
1) Gminnego Zespołu Zarządzania, który ocenia sytuację i wypracowuje propozycje:
a) poleceń Wójta Gminy,
b) rozporządzeń porządkowych,
c) działań administracji zespolonej ,organów administracji niezespolonej i samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych;
§ 4.
1. Plan Zarządzania Kryzysowego wprowadza się do realizacji w przypadku powstania zagrożeń i zdarzeń kryzysowych na terenie gminy.
2. W przypadku wprowadzenia przez Prezydenta RP stanu wojennego realizuje się przedsięwzięcia ochrony ludności ,ochrony mienia i zapewnienia porządku publicznego , ujęte w Planie Obrony Cywilnej Gminy.
§ 5.
1. Decyzję o uruchomieniu działań zarządzania kryzysowego na szczeblu gminy oraz powołaniu Gminnego Zespołu Zarządzania podejmuje Wójt.
2. W celu zapewnienia właściwego wykonania zadań oraz zapewnienia doradztwa specjalistycznego związanego ze ściśle określonym rodzajem zagrożenia organizator działań, o których mowa w ust.1 powoływać zespoły problemowe i ekspertów na potrzeby Gminnego Zespołu Zarządzania.
§ 6.
W przypadku reagowania gminy na zdarzenie kryzysowe o bardzo dużej skali należy zwracać się o pomoc do organów sąsiednich gmin –zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami w tym zakresie oraz do organów wyższego szczebla .
§ 7.
1. Plan Zarządzania Kryzysowego podlega aktualizacji raz w roku do 31 marca wg stanu na 31 grudnia i każdorazowo przy większych zmianach , szczególnie związanych ze zmianą kompetencyjną jednostek ratowniczych zwanych wiodącymi.
2. Bazy danych będące częścią składową planu ,o którym mowa u ust.1 podlegają aktualizacji na koniec każdego kwartału.
§ 8.
Pracownika ds. obrony cywilnej czynię odpowiedzialnym za aktualizację planu zgodnie z zapisami § 7 niniejszego zarządzenia oraz przechowywania go- wraz z innymi planami operacyjnymi gminy stanowiącymi załączniki do Planu Zarządzania Kryzysowego- zgodnie z postanowieniem ustawy z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie.
§ 9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.