w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki
UCHWAŁA Nr IV/16/11
Rady Gminy Rzewnie
z dnia 25 stycznia 2011r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii
na 2011 rok.
Na podstawie art.4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi (tekst jednolity. Dz. U.
z 2007r. Nr 70 poz. 473 z późn. zm.) oraz art. 10 ust.2 i 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U .z 2005r. Nr 179, poz.1485 z późn. zm)
uchwala się , co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się „ Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok ”, zgodnie z załącznikiem do uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .
Przewodniczący
Rady Gminy Rzewnie
(-) Sławomir Radziszewski
Załącznik
do Uchwały Nr IV/16/11
Rady Gminy Rzewnie
z dnia 25 stycznia 2011r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH oraz
GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII na rok 2011 .
I. Podstawą prawną działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w gminie jest ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi( (tekst jednolity Dz.U.z 2007r.Nr 70, poz.473 z późn .zm ).
Zgodnie z zapisami art.4 ust.1 cytowanej ustawy samorząd gminny jest zobowiązany do:
1. Prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów
alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu.
W szczególności zadania te obejmują:
1/ zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
od alkoholu,
2/ udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3/ prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności
dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych , a także
działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach
opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4/ wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
5/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów dotyczących reklamy
napojów alkoholowych i zasad ich sprzedaży (art. 13 i art.15 ustawy) oraz
występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
6/ wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowania centrów
integracji społecznej.
2. Zgodnie z zapisami art.12 ust.1 i 2 ustawy , rada gminy ustala, w drodze uchwały ,dla
terenu gminy liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu
(z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i podawania
napojów alkoholowych. Do zadań wójtów, burmistrzów, prezydentów miast , zgodnie
z art. 4 ust.3 ustawy należy powoływanie gminnych komisji rozwiązywania problemów
alkoholowych, w szczególności inicjujących działania w zakresie określonym w ust.1 oraz
podejmujących czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby
uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa
odwykowego. Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wykonują także
zgodności lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych z odnośnymi uchwałami
rady gminy oraz wydają opinie w drodze postanowień, stanowiące warunek wydania
zezwolenia poprzez Wójta Gminy na prowadzenie sprzedaży napojów
alkoholowych(zgodnie z art.18 ust. 1 ustawy).
II. Podstawą prawną działań związanych z przeciwdziałaniem narkomanii w gminie jest
ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.z 2005r, Nr 179,
poz.1485 z póżn.zm.).
Zgodnie z art.10 ust. 1 przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy
i obejmuje:
1/zwiększenia dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
i osób zagrożonych uzależnieniem,
2/udzielenie rodzinom , w których występują problemy narkomanii pomocy
psychospołecznej i prawnej,
3/ prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej
w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży
w tym, prowadzenie zajęć sportowo- rekreacyjnych dla uczniów , a także działania na rzecz
dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-
wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4/ wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących
rozwiązywaniu problemów narkomanii,
5/ pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym
ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych
osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
Przy opracowywaniu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rzewniu na rok 2011 uwzględnione zostały wskazówki wynikające z Rekomendacji do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zadania i sposoby ich realizacji określone w programie dostosowane są do potrzeb lokalnych, potencjalnych możliwości prowadzenia wskazanych form pracy i wykonania w oparciu o posiadane zasoby instytucjonalne i osobowe oraz ewentualną pomoc merytoryczną i materialną za strony podmiotów zewnętrznych- jednostek samorządowych wyższego stopnia, organizacji, instytucji i osób fizycznych.
Finansową podstawą realizacji GPPiRPA oraz GPPN stanowią dochody gminy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zgodnie z art.18 ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii w Rzewniu mogą być modyfikowane w przypadku uzasadnionych potrzeb związanych z zapobieganiem i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz zapobiegania narkomanii po uzyskaniu pozytywnej opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W zależności od charakteru zgłaszanych zmian wymagane są także opinie lub uchwały Rady Gminy Rzewnie.
Za koordynację GPPiRPA oraz GPPN odpowiedzialny jest przewodniczący GKRPA.
III .Podstawowe strategie zmierzające do uzyskania celów programu.
1.Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej osób uzależnionych
i osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu i narkotyków poprzez:
1/ motywowanie i informowanie o możliwości podjęcia leczenia odwykowego,
2/ współdziałanie z instytucjami zajmującymi się profilaktyką problemów alkoholowych
i narkotykowych, oraz pomocą osobom uzależnionym(placówki odwykowe, grupy
samopomocowe).
3/ opłacanie kosztów biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
4/ dofinansowanie Poradni Rodzinnej w Makowie Maz.
2.Udzielanie rodzinom ,w których występują problemy alkoholowe i narkotykowe pomocy
społecznej prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie ,udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychologicznej i prawnej:
1/podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby
uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
2/udział w szkoleniach i konferencjach zwiększających kompetencje zakresie pomocy
rodzinom, w których dochodzi do zjawiska przemocy domowej,
3/wdrażanie „Niebieskich Kart” procedury interwencji GKRPA w sprawach przemocy
domowej,
4/przeszkolenie członków GKRPA w zakresie rozpoznawania, diagnozy, zapobiegania
oraz leczenia narkomanii,
5/dofinansowanie działań i programów związanych z opieką psychologiczną i prawną dla
rodzin dotkniętych problemem przemocy realizowaną przez instytucje, organizacje
pozarządowe i kościół,
6/ koordynowanie działań dotyczących pomocy ofiarom przemocy poprzez współpracę z
Policją, OPS, przedstawicielami ochrony zdrowia, szkołami oraz organizacjami
pozarządowymi i osobami fizycznymi realizującymi programy przeciwdziałania przemocy
domowej.
7/opracowanie materiałów informacyjnych o możliwościach uzyskania pomocy w gminie
Rzewnie.
8/ organizacja i udział w lokalnych i regionalnych kampaniach na temat przeciwdziałania
przemocy i agresji.
3.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności
dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenia pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także
działania na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających w pozalekcyjnych programach
opiekuńczo- wychowawczych i terapeutycznych.
1/ prowadzenie edukacji dla dzieci i młodzieży w zakresie rozwiązywania problemów
alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
2/finansowanie realizowanych w szkołach programów profilaktycznych dla dzieci,
młodzieży oraz rodziców na temat wszystkich uzależnień (udział w kolejnej edycji
programu ”Zachowaj Trzeźwy Umysł”..
3/podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów
alkoholowych.
4/nawiązanie współpracy z policją w celu zwiększenia liczby kontroli stanu trzeźwości
kierowców oraz dystrybucji materiałów edukacyjnych na temat problematyki alkoholowej.
4.Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomani poprze:
1/finansowanie pobytu dzieci pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych na obozach
organizowanych przez Fundacje i Stowarzyszenia, których celem statutowym jest pomoc
osobom zagrożonym zjawiskiem alkoholizmu i narkomanii.
2/pomoc instytucjom i organizacjom zajmującym się organizacją imprez propagujących
zdrowy styl spędzania wolnego czasu,
3/dofinansowanie innych podmiotów, których forma działalności ma za zadanie pracę z
dziećmi i rodzinami, w których występują zjawiska patologiczne .
4/pomoc materiałowa i finansowa niezbędna przy organizacji imprez propagujących zdrowy
styl spędzania wolnego czasu..
5.Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów dotyczących napojów
alkoholowych i zasad ich sprzedaży(art.13 i art.15 ustawy) oraz występowanie przed sądem
w charakterze oskarżyciela publicznego poprzez:
1/Kontrolę podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych:
a) kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
b) Kontrole przeprowadzają:
- upoważnieni przez Wójta pracownicy,
- członkowie GKRPA
- inne organy uprawnione do kontroli.
c) Kontrole przeprowadzane przez organ wydający zezwolenie przeprowadzane są przez co
najmniej trzy osoby, bez uprzedniego powiadamiania kontrolowanego,
c) Osoby uprawnione do kontroli maja prawo do wstępu na teren nieruchomości, obiektu,
lokalu lub ich części, gdzie przeprowadzana jest sprzedaż napojów alkoholowych. Mają
prawo żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień. Podmiot kontroli winien zapewnić
warunki do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
d) Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
e) Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który niezwłocznie przekazuje się organowi wydającemu zezwolenie.
2/ Zasady wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów
alkoholowych.
a) Zezwolenie wydaję się podmiotom gospodarczym na podstawie złożonego wniosku, jeżeli spełnia następujące przesłanki uprawniające do wydania zezwolenia.
- usytuowanie punktu i warunki sprzedaży i spożycia napojów alkoholowych
uwzględniają zasady określone ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania
alkoholizmowi i uchwałą Rady Gminy
- bierze udział w szkoleniach organizowanych przez GKRPA dla sprzedawców
b) Zezwolenie na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do
spożycia w czasie i miejscu organizowanych imprez mogą być wydawane na pisemny
wniosek podmiotu gospodarczego posiadającego zezwolenie lub jednostki OSP, po
uzyskaniu pozytywnego postanowienia GKRPA złożonego w terminie nie krótszym niż
7 dni przed odbyciem imprezy.
c) Odmawia się zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w handlu obwoźnym.
d) Podmiot otrzymujący zezwolenie jest obowiązany dokonać należnej opłaty rocznej za
zezwolenie..
f) Podstawę wszczęcia postępowania administracyjnego o cofnięciu zezwolenia na
sprzedaż i spożycie napojów alkoholowych są okoliczności stwierdzone przez organ
kontroli i zaprotokołowane, a dotyczące naruszenia warunków i zasad określonych w
ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
g). dowodami z kontroli, stanowiącymi podstawę do podjęcia działań o cofnięciu
zezwolenia uważa się:
- przesłane do wiadomości i wykorzystania dowody zebrane przez organ Urzędu
Kontroli Celnej, Prokuratury, Państwowej Inspekcji Handlowej lub innych
uprawnionych do tego działania organów kontroli.:
h) Wydanie zezwolenia na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych można
odmówić podmiotowi lub OSP w przypadku gdy zostało stwierdzone naruszenie
przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przy
realizacji uprzednio wydanych zezwoleń na tego rodzaju sprzedaż i spożycie napojów
alkoholowych.
i) Decyzję o cofnięciu zezwolenia podejmuje Wójt po orzeczeniu prawomocnym Sądu
o złamaniu przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi i zasięgnięciu opinii GKRPA.
3/ Utrzymanie obowiązujących na terenie gminy zasad usytuowania punktów
sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5 % alkoholu.
6. Pomoc społeczna osobom uzależnionymi rodzinom osób uzależnionych dotkniętych
ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych
osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego realizowana będzie
poprzez:
1/ wsparcie finansowe instytucji i przedsięwzięć służących przeciwdziałaniu wykluczeniu
społecznemu osób uzależnionych ich rodzin.
2/ Wsparcie finansowe rodzin, w których sytuacja materialna (udokumentowana
odpowiednimi zaświadczeniami) jest szczególnie trudna ze względu na np.: bezrobocie,
chorobę, niepełnosprawność.
IV. Realizatorzy programu.
- Wójt Gminy.
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rzewniu..
1/ Za udział w posiedzeniach komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie (dietę) w wysokości miesięcznie 100,00 .zł. brutto.Wypłata dokonywana jest na podstawie list obecności.
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Rzewniu.
- Policja
- Placówki służby zdrowia.
- Parafie.
- Inne podmioty np.: Szkoły.
V. Finansowanie Programów.
1.Programy będą finansowane ze środków uzyskanych z opłat za wydanie zezwoleń
na sprzedaż napojów alkoholowych,
2.Ogólny przewidywany koszt realizacji GPPiRPA oraz GPPN w roku 2011 wynosi
32 000,00 zł.