w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki

       

 

UCHWAŁA Nr IV/16/11

Rady Gminy Rzewnie

z  dnia  25 stycznia 2011r.

 

 

 

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych oraz  Gminnego Programu Przeciwdziałania  Narkomanii

na  2011 rok.

 

 

                                     Na podstawie art.4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r.

o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi (tekst jednolity. Dz. U.

z 2007r. Nr 70 poz. 473 z późn. zm.) oraz art. 10 ust.2 i 3  ustawy z dnia 28 lipca 2005r.

o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U .z 2005r. Nr 179, poz.1485  z późn. zm) 

uchwala się ,  co następuje:

 

§ 1.

 

Przyjmuje się „ Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminny Program  Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok ”, zgodnie z załącznikiem do uchwały.

 

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 3.

 

Uchwała wchodzi w życie  z dniem podjęcia .

 

                                                                                                Przewodniczący

                                                                                             Rady Gminy Rzewnie

                                                                                         (-) Sławomir Radziszewski

                                                                                        

                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

                                                                                                                         

                                                                                                                                 Załącznik                                     

                                                                                                                          do Uchwały Nr IV/16/11

                                                                                                                          Rady Gminy Rzewnie                     

                                                                                                                          z dnia 25 stycznia 2011r.                                     

                                                             

 

 

 

 

                           GMINNY  PROGRAM PROFILAKTYKI

I  ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH  oraz

 GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII  na rok 2011 .

 

 

 

 

 I. Podstawą prawną działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w gminie jest ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi( (tekst jednolity Dz.U.z 2007r.Nr 70, poz.473 z późn .zm ).

 

  Zgodnie z zapisami art.4 ust.1 cytowanej ustawy samorząd gminny jest zobowiązany do:

 

1. Prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów

    alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu.

    W szczególności zadania te obejmują:

1/ zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych

    od alkoholu,

2/ udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy

    psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony  przed przemocą w rodzinie,

3/ prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie

    rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności

   dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych , a także

  działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach

  opiekuńczo- wychowawczych i socjoterapeutycznych,

4/ wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej

    rozwiązywaniu problemów alkoholowych,

5/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów dotyczących reklamy

    napojów alkoholowych i zasad ich sprzedaży (art. 13 i art.15  ustawy) oraz

    występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,

6/ wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowania centrów

    integracji społecznej.

 

 

 

2. Zgodnie z zapisami art.12 ust.1 i 2 ustawy , rada gminy ustala, w drodze uchwały ,dla

   terenu gminy liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu

  (z wyjątkiem piwa)  przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i podawania

   napojów alkoholowych. Do zadań wójtów, burmistrzów, prezydentów miast , zgodnie

  z art. 4 ust.3 ustawy należy powoływanie gminnych komisji rozwiązywania problemów

  alkoholowych,  w szczególności inicjujących działania w zakresie określonym w ust.1 oraz

  podejmujących czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby

  uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa

  odwykowego. Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wykonują także

 zgodności lokalizacji punktów sprzedaży napojów alkoholowych z odnośnymi uchwałami

  rady gminy oraz wydają opinie w drodze postanowień, stanowiące warunek wydania

  zezwolenia poprzez Wójta  Gminy na prowadzenie sprzedaży napojów

  alkoholowych(zgodnie z art.18 ust. 1 ustawy).

 

II. Podstawą  prawną działań związanych z przeciwdziałaniem narkomanii w gminie jest

    ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.z 2005r, Nr 179,

    poz.1485 z póżn.zm.).

 

   Zgodnie z art.10 ust. 1 przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy

    i obejmuje:

   1/zwiększenia dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych

     i osób zagrożonych uzależnieniem,

   2/udzielenie rodzinom , w których występują problemy narkomanii pomocy

     psychospołecznej i prawnej,

   3/ prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej

    w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży

    w tym, prowadzenie zajęć sportowo- rekreacyjnych dla uczniów , a także działania na rzecz

    dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-

    wychowawczych i socjoterapeutycznych,

 4/ wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących

     rozwiązywaniu problemów narkomanii,

 5/ pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym

     ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych

     osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

 Przy opracowywaniu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rzewniu na rok 2011 uwzględnione zostały wskazówki wynikające z Rekomendacji do  realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów  alkoholowych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

       Zadania i sposoby ich realizacji określone w programie  dostosowane są do potrzeb lokalnych, potencjalnych możliwości prowadzenia wskazanych  form pracy i wykonania w oparciu o posiadane zasoby instytucjonalne i osobowe oraz ewentualną pomoc merytoryczną i materialną za strony podmiotów zewnętrznych- jednostek samorządowych wyższego stopnia, organizacji, instytucji i osób fizycznych.

 

 

 

Finansową podstawą realizacji GPPiRPA oraz GPPN stanowią dochody gminy z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zgodnie z art.18 ustawy

o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii w Rzewniu mogą być modyfikowane w przypadku uzasadnionych potrzeb związanych z zapobieganiem i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz zapobiegania narkomanii po uzyskaniu pozytywnej opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W zależności od charakteru zgłaszanych zmian wymagane są także opinie lub uchwały Rady Gminy Rzewnie.

 

        Za koordynację GPPiRPA  oraz GPPN odpowiedzialny jest przewodniczący GKRPA.

 

III .Podstawowe strategie zmierzające do uzyskania celów programu.

 

1.Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej osób uzależnionych

    i osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu i narkotyków poprzez:

 

1/ motywowanie i informowanie o możliwości podjęcia  leczenia odwykowego,

2/ współdziałanie z instytucjami zajmującymi się profilaktyką problemów alkoholowych

   i narkotykowych, oraz pomocą osobom uzależnionym(placówki odwykowe, grupy

   samopomocowe).

3/ opłacanie kosztów biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,

4/ dofinansowanie Poradni Rodzinnej w Makowie Maz.

 

2.Udzielanie rodzinom ,w których występują problemy alkoholowe i narkotykowe pomocy

 społecznej prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie ,udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychologicznej i prawnej:

1/podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby

   uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,

2/udział  w szkoleniach i konferencjach zwiększających kompetencje zakresie pomocy

  rodzinom, w których dochodzi do zjawiska przemocy domowej,

3/wdrażanie „Niebieskich Kart” procedury interwencji GKRPA w sprawach przemocy

  domowej,

4/przeszkolenie członków GKRPA w zakresie rozpoznawania, diagnozy, zapobiegania

  oraz leczenia narkomanii,

5/dofinansowanie działań i programów związanych z opieką psychologiczną i prawną dla

   rodzin dotkniętych problemem przemocy realizowaną przez instytucje, organizacje

  pozarządowe i kościół,

6/ koordynowanie działań dotyczących  pomocy ofiarom przemocy poprzez współpracę z

   Policją, OPS, przedstawicielami ochrony zdrowia, szkołami oraz organizacjami

   pozarządowymi i osobami fizycznymi realizującymi programy przeciwdziałania przemocy

  domowej.

7/opracowanie materiałów informacyjnych o możliwościach uzyskania pomocy w gminie

   Rzewnie.

8/ organizacja i udział w lokalnych i regionalnych kampaniach na temat przeciwdziałania

   przemocy i agresji.

 

 

 

 

 

 

3.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie

   rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności

  dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenia pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także

  działania na rzecz dożywiania dzieci uczęszczających w pozalekcyjnych programach

  opiekuńczo- wychowawczych i terapeutycznych.

 

 1/ prowadzenie edukacji dla dzieci i młodzieży w zakresie rozwiązywania problemów

    alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,

 2/finansowanie realizowanych w szkołach programów profilaktycznych dla dzieci,

    młodzieży oraz rodziców na temat wszystkich uzależnień (udział w kolejnej edycji

   programu ”Zachowaj Trzeźwy Umysł”..

 3/podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów

    alkoholowych.

 4/nawiązanie współpracy z policją w celu zwiększenia liczby kontroli stanu trzeźwości

    kierowców oraz dystrybucji materiałów edukacyjnych na temat problematyki alkoholowej.

 

4.Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej

  rozwiązywaniu problemów alkoholowych i  narkomani poprze:

 

 1/finansowanie pobytu dzieci pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych na obozach

   organizowanych przez Fundacje i Stowarzyszenia, których celem statutowym jest pomoc

   osobom zagrożonym zjawiskiem alkoholizmu i narkomanii.

 2/pomoc instytucjom i organizacjom zajmującym się organizacją imprez propagujących

    zdrowy styl spędzania wolnego czasu,

 3/dofinansowanie innych podmiotów, których forma działalności ma za zadanie pracę z

    dziećmi  i rodzinami,  w których występują zjawiska patologiczne .

  4/pomoc materiałowa i finansowa niezbędna przy organizacji imprez propagujących zdrowy

    styl spędzania wolnego czasu..

 

5.Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów dotyczących napojów

  alkoholowych i zasad ich sprzedaży(art.13 i art.15 ustawy) oraz występowanie przed sądem

 w charakterze oskarżyciela publicznego poprzez:

 

 

1/Kontrolę podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów  alkoholowych:

 

a)      kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,

b)      Kontrole przeprowadzają:

 -   upoważnieni przez Wójta pracownicy,

 -   członkowie GKRPA

 -   inne organy uprawnione do kontroli.

   c)  Kontrole przeprowadzane przez organ wydający zezwolenie przeprowadzane są przez co

        najmniej trzy osoby, bez uprzedniego powiadamiania kontrolowanego,

c)      Osoby uprawnione do kontroli maja prawo do wstępu na  teren nieruchomości, obiektu,

      lokalu lub ich części, gdzie przeprowadzana jest sprzedaż napojów alkoholowych. Mają

      prawo żądania pisemnych  lub ustnych wyjaśnień. Podmiot kontroli winien zapewnić

      warunki do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

 

d)      Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.

e)      Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który niezwłocznie przekazuje się organowi wydającemu zezwolenie.

 

 

 

   2/ Zasady wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów

      alkoholowych.

 

a)      Zezwolenie wydaję się podmiotom gospodarczym  na podstawie złożonego wniosku, jeżeli spełnia następujące przesłanki uprawniające do wydania zezwolenia.

    -    usytuowanie punktu i warunki sprzedaży i spożycia napojów alkoholowych

          uwzględniają zasady określone ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania

         alkoholizmowi i uchwałą Rady Gminy

    -    bierze udział w szkoleniach organizowanych przez GKRPA dla sprzedawców

   b)   Zezwolenie na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do

          spożycia w czasie i miejscu organizowanych imprez mogą być wydawane na pisemny

          wniosek podmiotu gospodarczego posiadającego zezwolenie lub jednostki OSP, po

          uzyskaniu pozytywnego postanowienia GKRPA złożonego w terminie nie krótszym niż

          7 dni przed odbyciem imprezy.

    c)   Odmawia się zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w handlu obwoźnym.

    d)   Podmiot otrzymujący zezwolenie jest obowiązany dokonać należnej opłaty rocznej za

          zezwolenie..

 f)   Podstawę wszczęcia postępowania administracyjnego o cofnięciu zezwolenia na

      sprzedaż i spożycie napojów alkoholowych są okoliczności stwierdzone przez organ

      kontroli i zaprotokołowane, a dotyczące naruszenia warunków i zasad określonych w

      ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.

 g). dowodami z kontroli, stanowiącymi podstawę do podjęcia działań o cofnięciu

      zezwolenia uważa się:

      - przesłane do wiadomości i wykorzystania dowody zebrane przez organ Urzędu

        Kontroli Celnej, Prokuratury, Państwowej Inspekcji Handlowej lub innych

        uprawnionych do tego działania organów kontroli.:

h)      Wydanie zezwolenia na jednorazową sprzedaż napojów  alkoholowych można

      odmówić podmiotowi lub OSP w przypadku gdy zostało stwierdzone naruszenie

      przepisów ustawy o wychowaniu w  trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przy

      realizacji uprzednio wydanych zezwoleń na tego rodzaju sprzedaż i spożycie napojów

      alkoholowych.

i)        Decyzję o cofnięciu zezwolenia podejmuje Wójt po orzeczeniu prawomocnym Sądu

o złamaniu  przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi i zasięgnięciu opinii GKRPA.

 

     3/ Utrzymanie obowiązujących na terenie gminy zasad usytuowania punktów

         sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5 % alkoholu.

 

 

 

 

 

    6. Pomoc społeczna osobom uzależnionymi rodzinom osób uzależnionych dotkniętych

       ubóstwem i  wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych

       osób z wykorzystaniem pracy socjalnej  i kontraktu socjalnego realizowana będzie

       poprzez:

    1/ wsparcie finansowe instytucji i przedsięwzięć służących przeciwdziałaniu wykluczeniu

          społecznemu osób uzależnionych ich rodzin.

     2/  Wsparcie finansowe rodzin, w których  sytuacja materialna (udokumentowana

          odpowiednimi zaświadczeniami) jest szczególnie trudna ze względu na np.: bezrobocie,

          chorobę, niepełnosprawność.

 

       IV. Realizatorzy programu.

 

  1. Wójt Gminy.
  2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w  Rzewniu..

1/  Za udział w posiedzeniach komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie (dietę)   w wysokości miesięcznie 100,00 .zł. brutto.Wypłata dokonywana jest na podstawie list obecności.

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Rzewniu.
  2. Policja
  3. Placówki służby zdrowia.
  4. Parafie.
  5. Inne podmioty np.: Szkoły.

 

 

       V. Finansowanie Programów.

 

       1.Programy będą finansowane ze środków uzyskanych z opłat za  wydanie zezwoleń

          na sprzedaż napojów alkoholowych,

       2.Ogólny przewidywany koszt realizacji GPPiRPA oraz GPPN w roku 2011  wynosi

           32 000,00 zł.

 

 

         

Wytworzył:
Udostępnił:
Juchimowicz Mariusz
(2011-02-07 11:02:02)
Ostatnio zmodyfikował:
Juchimowicz Mariusz
(2011-03-01 20:15:53)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki